درمان زانو درد

درمان زانو درد

درد زانو و مشکلات مرتبط با آن یکی از شایعترین دردهای جامعه امروزی است. به همین دلیل در این مطلب به چگونگی تشخیص و نحوه درمان می پردازیم.

درد زانو از نظر طب سنتی می تواند از علل مختلفی همچون بلغم و یا سودا و یا حتی صفرا باشد. در موارد بسیار نادری هم از خلط دم ممکن است درد زانو بوجود بیاید.

 

 

 زانو دردهای صفراوی

این نوع زانو درد شیوع کمی در جامعه دارد.

علائم تشخیصی

این نوع زانو درد در کسانی به وجود می آید که صفراوی هستند و درجه صفرای آنها هم بالا است. علت به وجود آمدن زانو درد در این افراد ناشی از خشکی زیاد مفصل است که از شدت صفرا بوجود می آید. این خشکی نمودش در خشکی مفصل زانو، صدا دادن مفصل، سوزش و درد داخل مفصل می باشد.

 

نحوه درمان

۱- سرکه انگبین (دو واحد عسل + دو واحد عرق کاسنی + یک لیوان آب زرشک طبیعی) از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته و یکساعت بعد شام میل شود. (۴۰ شب)

۲- حجامت عام در ربع سوم ماه قمری یک مرحله

۳- کاهش صفرازاها

۴- اگر این بیماری مدت زیادی باشد که بوجود آمده است برای ترمیم غضروف از ترکیب زیر شبها موقع خواب استفاده شود(۴۰ الی ۸۰ روز):

یک لیوان شیر طبیعی + دو قاشق غذاخوری پودرسنجد + دو قاشق غذاخوری عسل

درمان زانو درد با طب سنتی

 

زانو دردهای بلغمی

این نوع زانو درد در جامعه زنان بسیار شایع است.

 

علائم تشخیصی

این زانو درد در بلغمی مزاجها و کسانی که غلبه بلغم دارند عموما به وجود می آید. علت آن هم از رسوب بلغم در مفصل زانو است. وقتی بلغم در مفصل زیاد شود و رسوب کند باعث تورم همراه درد می شود. در اصطلاح عوام می گویند زانو آب آورده است.

 

نحوه درمان

برای درمان موارد زیر توصیه میشود.

۱-کاهش غذاهای سرد و تر

۲-از ترکیب (۳ واحد عسل+۱ واحد سیاه دانه نیم کوب) هر هشت ساعت یک قاشق مرباخوری میل شود (۴۰ الی۱۲۰ روز)

۳- ارده با شیره روزی یک پیاله

۴- روغن مالی هر شب با روغن سیاهدانه و بادام تلخ ترکیبی

۵- بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله

۶- انجیر شبی ۷ عدد خیس کرده میل شود.

۷- دمکرده زنجفیل و دارچین روزی یک لیوان توصیه میشود.

طول درمان این نوع زانو درد بسته به شدت بلغم بین ۲ تا ۶ ماه است.

درمان زانو درد

 

زانو درد سوداویی

این نوع زانو درد در جامعه بسیار شایع است و هم درجامعه زنان و هم در مردان به وفور یافت می شود.

 

علائم تشخیصی

کسانی که سوداوی باشند یا غلبه سودا داشته باشند احتمالا دچار اینگونه زانو درد می شوند. زانو دردی است که زانوها لاغر و درحین باز و بسته شدن صدا می دهد. به دلیل رسوب سودا در مفصل و بروز خشکی همراه سردی زانو دردی به وجود می آید که دایم سرد است و اگر پیشرفت کند مفصل دچار تغییر شکل می شود و غالب روماتیسم مفصلی ها از این دسته هستند.

 

نحوه درمان

۱- از ترکیب سکنجبین  یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یک ساعت بعد از شام میل شود. اگر سن بیمار بالای ۴۰ سال باشد و یا طبع بیمار خیلی سرد باشد از ترکیب زیر به جای ترکیب بالا استفاده شود: (۴ واحد روغن زیتون بودار + ۲ واحد عسل+ آب زرشک ) هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری میل شود.

۲- هرشب روغن بادام تلخ روی زانو مالیده شود تا ۴ ماه.

۳- بادکش زانو یک شب در میان ۲۱ مرحله.

۴- شبی ۷ عدد انجیر را داخل یک لیوان گلاب خیس داده شب ها میل شود.

۵- زیتون ۷ عدد ناشتا. مویز روزی ۴۰ عدد. ارده با شیره روزی یک پیاله

۶- کاهش جدی سودازاها

۷-حجامت عام و حجامت زانو و حتی زالو درمانی باید در حین درمان بسته به شرایط بیمارانجام پذیرد.

 

نکته

اگر بیماری پیشرفته شده باشد و تغییر شکل مفصل رخ داده باشد فقط طول درمان بیشتر خواهد بود. طول درمان در حالت عادی ۴ الی ۶ ماه و در پیشرفته ۱ الی ۲ سال خواهد بود.

کلا به دلیل کم وارد شدن خون در زانو دیر به درمان می رسد و دیر هم مریض می شود.

 

در گذشته که مردم در زمستان از کرسی استفاده می کردند، به دلیل تعریق پا فضولات خارج می شد و پاها سالم می ماندند مخصوصا از بیماری های رطوبی.

 

درمان زانو درد٬ درمان زانو درد با داروهای گیاهی٬ درمان زانو درد با زالو٬ درمان زانو درد با طب سنتی٬ درمان زانو درد با ماساژ٬ درمان زانو درد بلغمی٬ درمان زانو درد در پیری٬ درمان زانو درد در طب سنتی٬ درمان زانو درد ساده٬ درمان زانو درد سنتی٬ درمان زانو درد سوداوی٬ درمان زانو درد سودایی٬ درمان زانو درد صفراوی