درمان سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت مزمن

 

مهمترین عامل در درمان سینوزیت و هر بیماری دیگری برطرف کردن عوامل سبب ساز است.

 

بخورها

بخور رساندن بخار محلول دارو درآب به ناحیه مورد نظر است بخور دادن از روش های مهم درمانی در سینوزیت است تا آنجایی که بسیاری از سینوزیت ها با انجام این روش به تنهایی درمان می شوند ، در هر سرماخوردگی یا آنفولانزایی اگر حتی هیچ دارویی در دسترس شما نبود با آب خالی بخور دهید .

 

عمل اصلی بخور

باز کردن مجاری سینوس ها و شل کردن ترشحات آنها و درنتیجه تسهیل خروج آنهاست اگر چه بسیاری ار داروهای مورد استفاده در بخور اثر خوبی در کاهش میزان ترشحات هم دارند.

 

روش انجام بخور

مقدار آب را به همراه ماده بخور در ظرف مناسبی ریخته روی شعله گاز قراردهید تا جوش آید ، دراین حال با فاصله مناسبی سر را روی بخار گرفته و از آن استنشاق کنید یا آنکه پس از جوش آمدن کامل محلول آن را روی زمین گذاشته و روی سر خود را با ملافه ای پوشانده سر را روی ظرف بخور بگیرید ، این کار را حداقل 10 دقیقه انجام دهید تا کاملا عرق کنید.

 

در صورتی که تمایل دارید از دستگاه بخور استفاده کنید باید داروی مورد نظر را در آب جوشانده و عصاره صاف شده آن را داخل دستگاه بریزید.

 

تذکر مهم : پس از هر بخور ، سر و صورت خود را با یک پارچه نخی ببندید و مواظب باشید تا خشک شدن کامل سر و صورت هرگز در معرض باد کولر یا اینکه و هوای آزاد قرار نگیرید و گرنه اثر معکوس خواهد داشت .

 

 

موادی که می توانید در مایع بخور استفاده کنید:

 

بابونه ، تخم گشنیز ، برگ اوکالیپتوس ، آویشن ، پونه ، اسطو خدوس و.. می توان از مخلوط 2 یا چند ماده از مواد فوق استفاده نمود .

 

 

 

نکته :

بخور سرکه مخلوط با آب در افراد صفراوی یا دموی مزاج تاثیر خوبی در درمان سینوزیت دارد این نوع بخور ( سرکه در آب ) نباید در افراد بلغمی مزاج مورد استفاده قرار گیرد.

 

چکاندن دارو در بینی

بسیاری از روغن ها با نفوذ به داخل سینوس ها مجاری آنها را باز می کنند ترشحات را نرم و قابل خروج می کنند و با طبع گرم خود تولید ترشحات را کم می کنند از جمله این روغن ها می توان به روغن سیاهدانه ، کنجد و زیتون تصفیه نشده اشاره کرد دراین بین روغن سیاهدانه بسیار قوی است و اثر درمانی اش بهتر است ولی سوزش هم ایجاد می کند.

 

برای استفاده ار روغن ها آنها را در قطره چکان ریخت و هرشب در یک طرف بینی 2 قطره از آنها را بریزید (هرشب فقط یک طرف بینی دارو ریخته شود) این روش به صورت پیوسته قابل استفاده است و در صورت نیاز پس از یک هفته استراحت مجدد دیگر تکرار شود.

 

توجه : در اوایل مصرف دارو ممکن است ترشحات سینوسها افزایش پیدا کند این امر طبیعی و به علت باز شدن مجرای سینوس ها و خروج ترشحات انباشته در آنها می باشد.

درمان سینوزیت در طب سنتی

مالیدنی ها

روغن ها اکثرا با ایجاد گرمای موضعی میزان ترشحات را کم و خروج آنها را آسان می کنند. روزی یک الی 2 بار داروها را روی سینوسها (بالای آبروها و روی گونه ها ) ماساژ می دهید .

 

بهترین دارو از این دسته روغن زیتون تصفیه نشده ، روغن سیاهدانه و روغن بادام تلخ می باشد ، ماساژ روغن روی سینوس ها به ویژه در بیمارانی که حساسیت زیادی به سرما یا باد سرد دارند بسیار موثر است .

 

تدخین (دود دادن)

تدخین یا دود دادن از راه های مناسب درمان سینوزیت است یکی از بهترین داروها برای این کار (عنبر نسارا) است

 

داروهای خوراکی

بسیاری از داروها هستند که به علت خاصیت ضد ویروس و ضد باکتری که دارند علاوه برکاهش التهاب و عفونت سینوسها، ترشحات آنها را نیز کم می کنند.از این گروه داروها می توان به آویشن ، پونه ، نعنا و… اشاره کرد که به صورت دم کرده یا عرقیات قابل استفاده می باشند.

 

درمان سینوزیت٬ درمان سینوزیت با بخور٬ درمان سینوزیت با روغن بنفشه٬ درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه٬ درمان سینوزیت با زالو٬ درمان سینوزیت با سیاه دانه٬ درمان سینوزیت با عسل٬ درمان سینوزیت با قطره نازیل٬ درمان سینوزیت با گیاهان دارویی٬ درمان سینوزیت با نازیل٬ درمان سینوزیت پیشانی٬ درمان سینوزیت تبریزیان٬ درمان سینوزیت کهنه٬ درمان سینوزیت مزمن