سردی دست و پا

سردی دست و پا

 

بسیارند کسانی که در فصل های سرد سال انگشتانی سرد دارند و بینی آنها نیز گویی تکه ای یخ است.

تشخیص های مختلفی برای سردی انگشتان وجود دارد که از کم خونی ساده، غلظت خون، و پایین بودن فشار خون، تا بیماریهایی مانند اسکلرودرمی، رینود، و لوپوس متفاوت است، و پزشک باید این سببها را مورد ملاحظه قرار دهد.

سردی انگشتان دست

گاهی نیز سردی انگشتان، ناشی از افزایش لزوجت خون (ویسکوزیته یا گران‌روی) یا انقباض مویرگ‌های انتهایی یا ترکیبی از هر دو حالت است. یکی از عوامل لزوجت خون ، غلظت خون (دانسیته یا چگالی) خون است که می‌تواند توسط عوامل سلولی خون یا مواد سیال دیگر در خون ایجاد شود.

توصیه غذایی کلی در این مورد پرهیز از مصرف گوشت قرمز، شیرینی ها، خوردنیهای خمیری و چسبنده مانند ماکارونی و لازانیا و پیتزا، و خوردنی های قابض و بسیار ترش است. 

 

بنا به متون طب ایرانی و تجربه بالینی، در مواردی که سبب سردی انگشتان دست و پا، لزج بودن خون باشد جوشانده ملایم «آویشن شیرازی با عناب» سودمند است و ضمنا به کاهش انقباض مویرگها نیز کمک می کند.

سردی انگشتان پا

بدین منظور فرد باید دو قاشق غذاخوری پر برگ آویشن شیرازی را با 7 الی 10 عدد عناب چنگال‌زدۀ سوراخ سوراخ شده در یک قوری بریزد و با یک و نیم لیوان آبجوش به مدت 20 دقیقه روی بخار دم کند تا به حالت جوش ملایم آید. پس از آن، تا دمنوش داغ است باید صاف شود و ترجیحاً با یک قاشق مرباخوری عسل، شیرین شده و تا حدّی که سوزنده نباشد، داغ نوشیده شود. پس از آن نیز در طول روز باید سه تا چهار بار دیگر روی همان آویشن و عناب، هر بار یک لیوان آب جوش افزوده شود و پس از دم کوتاهی صاف شده و نوشیده شود. اگر سبب سردی انگشتان لزج بودن یا غلیظ بودن خون یا انقباض مویرگها باشد، پس از حدود دو هفته مداومت به این دستور، سردی انگشتان رفع می شود.

 

گاه می شنویم و می بینیم که برخی درمانگران بدون کمترین آگاهی از این مسائل برای بیمار زالو تجویز می کنند که اعتبار آن ناگفته پیداست…

دم نوش آویشن و عناب

 

درمان سردی پا٬ درمان سردی دست٬ درمان سردی دست و پا٬ درمان سردی دست و پا با طب سنتی٬ درمان سردی دست و پا خیراندیش٬ درمان سردی دست و پا در زمستان٬ درمان سردی دست و پا در طب سنتی٬ درمان سردی دست و پا دکتر خیراندیش٬ درمان سردی دست و پا طب سنتی٬ درمان سردی کف پا٬ درمان سردی کف پا در طب سنتی٬ درمان سردی کف پاها٬ سرد شدن انگشتان٬ سرد شدن انگشتان پا٬ سرد شدن انگشتان دست٬ سرد شدن انگشتهای پا٬ سرد شدن پا٬ سرد شدن دست٬ سرد شدن دستها٬ سردی دست و پا٬ سردی دست و پا برای چیست٬ سردی دست و پا طب سنتی٬ سردی دست و پا کودک٬ سردی دست و پا کودکان٬ سردی دست و پا و سرگیجه