آرامش و خواب راحت با ترکیب این عرقیات گیاهی در طب سنتی

آرامش و خواب راحت با ترکیب این عرقیات گیاهی در طب سنتی

وقتی صجبت از عرقیات به میان می آید شاید خیلی ها به یاد عرقیاتی مانند : بیدمشک، نسترن ، نعناء و کاسنی می افتند. امروزه شرکت های بسیاری مشغول تهیه عرقیات از بیش از ۱۰۰ نوع گیاه دارویی هستند که بسیاری از آنها به صورت ترکیبی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از آنها به سادگی در منازل، محل کار و در میهمانی ها جایگزین انواع نوشیدنی های غیر طبیعی و مضر شده اند، این امر نشان از آگاهی افراد از خواص درمانی و همچنین آشنایی در مورد نوشیدنی های صنعتی و مضرات آنها است . عرقیات می توانند تا حد زیادی عوارض ناشی از بیماری‌های مختلف را تقلیل یا بهبود بخشند. این عرقیات اگرچه در مقایسه با داروهای شیمیایی اثرات آرام‌تر و کندتری دارند، ولی بیش از این داروها قابل اعتمادند و بیماری‌ را از درون تحت تاثیر قرار می‌دهند، نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که عرقیات گیاهی به دلیل طبیعی بودن با هم تداخلی ایجاد نمی‌کنند، ولی برخی از آنها با داروهای شیمیایی تداخل اندکی نشان می‌دهند که باید مصرف همزمان آنها را با پزشک طب سنتی در میان گذاشت.

عرقیجات گیاهی

 نکاتی در مورد تولید عرقیات:

در واقع عرقیات نوع ضعیف شده اسانس‌ها هستند، چرا که در هنگام تهیه از آب بیشتری در آنها استفاده می‌شود تا برای مصارف خانگی و دارویی رقیق‌تر شوند. این عرقیات زمانی بیشترین اثر را دارند که به طور کامل در آب پراکنده شده و به اصطلاح دو‌آتشه و استاندارد شوند. هرچه مقدار آب به کار رفته در عرقیات بیشتر باشد ، محصول اثرگذاری ضعیف‌تری داشته که این خود نشان‌دهنده کیفیت پایین و تقلبی بودن آ‌ن است. نظر به این که این روزها با گرم شدن تدریجی هوا احتمال دارد خستگی، تندخویی، ضعف اعصاب، آشفتگی و بی‌قراری بخصوص در افرادی که به مدت طولانی در خارج از منزل به سر می‌برند ایجاد شود، در این مطلب لیستی از بهترین عرقیات گیاهی آرمش بخش و نشاط آور آماده کرده ایم که این عرقیات با تحریک مغز و ترشح انتقال دهنده های عصبی و کاهش استرس موجب حالات روانی خاصی مانند : احساس سلامت، سرخوشی، خوشنودی و خرسندی ، نشاط و آرامش می شوند را به شما توصیه می کنیم.

گلاب : گلاب به نوعی ملکه عرقیات است و طرفدارن فراوانی در تمام نقاط دنیا دارد، دلیل معروف شدنش یکی عطر فوق العاده و دیگری خواص درمانی بی نظیرش از جمله : درمان افسردگی ، تقویت قوای جنسی ، تقویت قلب و اعصاب است که باعث شده در تمام مراسمات حضور داشته باشد و باعث نشاط بخشیدن شود.

گلاب

عرق بهارنارنج : بهارنارنج یکی دیگر از نام آشناترین گیاهان دارویی است که تقریباً عرق این گیاه را در بسیاری خانه ها می توان یافت، بسیاری خانواده ها در تابستان کام خود را با شربت عرق بهارنارنج شیرین می کنند که علاوه عطر فراوان ، آرام بخش و نشاط آور بودنش برای درمان نفخ معده نیز مورد استفاده قرار میگرید.

عرق بهار نارنج

 

عرق بیدمشک : شاید تا به حال نام چای بیدمشک را شنیده باشید!؟ عطر بی نظیر این چای خوش عطر به دلیل قرار دادن بیدمشک تازه در میان چای خشک است که باعث شده چای عطر و طعم دیگری برای شما داشته باشد، بید مشک یکی دیگر از آشنایان قدیمی است که بسیاری از مادربزرگ ها هنوز چای خوش عطر خود را با استفاده از عطر خوش بیدمشک و در صورتی که در دسترشان نباشد با عرق بیدمشک معطر و صرف می کنند، این عرق نیز دارای خواص آرامش بخش قلب ، تقویت معده ، خونساز ، مسکن بسیاری از دردهای مفصلی و بسیاری از سردردهای عصبی است.

عرق بیدمشک

عرق نسترن : شربت عرق نسترن در تابستان یکی از مفرح ترین ، خوش عطر ترین و نشاط آورترین شربت های طبیعی است، اگر زمانی احساس خستگی دارید کافی است شربت عرق نسترن را امتحان کنید تا شاهد عطر و طعم بی نظیر این شربت در یک روز گرم تابستانی باشید و اینکه چگونه یک لیوان شربت آرامش را به خانه و ندگی شما می آورد.
عرق بادرنجبویه : اگر دچار حساسیت های فصلی هستید و به دنبال داروی مناسبی می گردید که هم بی ضرر و هم موثر باشد بی شک عرق بادرنجبویه یکی از بهترین ها در کاهش و درمان علائم حساسیت های فصلی است ، البته باید گفت در کنار این خاصیت خواص درمانی مانند : آرامبخش اعصاب و خواب ، تقویت معده ، ضد نفخ ، ضد خستگی های روحی ، ضد درد مفاصل ، برونشیت و تشنج نیز دارد.

عرق تارونه : عرق تارونه از بوی خرما یا غلاف های گل ها و شکوفه های نخل بدست می آید که عطر فوق العاده با تاثیر عالی بر آرامش سیستم عصبی باعث خوابی راحت و آرام شده و همچنین در درمان رماتیسم و درد مفاصل موثر می باشد.

ترکیب عرق تارونه و بادرنجبویه : ترکیب این دو عرق دارای خواص درمانی فوق العاده ای از جمله :  آرامش بخشیدن به اعصاب، تقویت قلب و تاثیر فوق العاده ای در کاهش علائم حساسیت های فصلی و همچنین تاثیر بی نظیر بر روی آرامش و خواب اشاره کرد که می توان حتی در میهمانی ها نیز به جای شربت های مختلف از این ترکیب بهره برد، این ترکیب عطر و طعمی فوق العاده دارد.

عرق بابونه : همانطور که از نام آن پیداست از گلهای گیاه شفابخش بابونه تهیه می شود که دارای خواص درمانی بی شماری است از جمله این خواص درمانی : نیرو بخش ، اشتها آور ، آرامبخش و ضد تب هنگام دندانبندی کودکان ، صفرا بر ، درمان درد گلو ، مفید در تسکین سر درد میگرنی و آرامش اعصاب ، مفید در درمان زخم معده ، تبهای بلغمی و عفونت های دردناک را تسکین میدهد و اختلالات قاعدگی و دردناک را منظم میکند.

عرق بابونه

عرق گاوزبان : گل گاوزبان یکی از عجایب طبیعت سلسله جبار البرز و دماوند است، دمنوش این گیاه یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین دمنوش های گیاهی در میان افرادی است که بنا به دلائلی دچار کم خونی و فشارخون پایین هستند، معمولا این افراد از ضعف ، بی حالی و گاهی سرگیجه شکایت دارند. از طرفی تهیه دمنوش برای برخی افراد در موقیعتهایی مانند : زمان رانندگی ، محل کار و… بسیار مشکل بوده و نیازمند به موردی که به صورتی آماده باشد هستند، عرق گاوزبان نیز همان خواص درمانی این گیاه را داراست .

عرق گل گاو زبان

عرق سنبل الطیب : عرق سنبل الطیب از ریشه گیاه سنبل الطیب تهیه می شود و دارای خواص درمانی بیشماری از جمله : درمان بی خوابی و کم خوابی ، مقوی قلب و اعصاب ، مفید در کاهش استرس و اضطراب ، ضد تشنج و محرک، مسکن، باد شکن و ضد عفونی کننده بدن است.

عرق اسطوخودوس : باید گفت تمام گیاهان دارویی به نوعی داروخانه ای از دل طبیعت هستند،گیاه اسطخودوس یکی از بهترین مسکن های درد ، تقویت کننده های اعصاب و یکی از بهترین ضد عفونی کننده های طبیعی است که در دسته گیاهان دارویی جای دارد، این گیاه خواص درمانی بی شماری از جمله : تقویت کننده اعصاب، معالج برونشیت وزکام، پایین آورنده تب و نیروبخش، ضد تشنج وصرع درمان بیماریهای عصبی، مفید جهت رفع انواع سردرد، سرگیجه، لرزش بدن، عصبانیت، مفید در درمان ضربه های مغزی و فراموشی، درمان نقرس، خواب آور، رفع عفونت مجاری تنفس و گریپ دارد .

روش مصرف :

می توان عرقیات را به صورت دو تایی و یا سه تایی و با نسبت مساوی با هم مخلوط کرد. برای مصرف کافی است به میزان یک فنجان از عرق مورد نظر را به صورت تنها و یا به صورت ترکیب در نظر گرفته شده با یک لیوان آبسرد مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل را به عنوان شیرین کننده اضافه و میل نمود.

نکات مهم

بهترین زمان مصرف عرقیات به صورت ترکیب صبح ها قبل از نماز و شبها قبل از رقتن به رختخواب است.
از گلاب می توان به صورت های مختلفی استفاده کرد هم به صورت مخلوط با آب و هم به صورت شریت ، یکی از این روش ها اضافه کردن یک سر بطری گلاب به بطری آب است که عطر و بوی خاصی به آب می دهد.
در مصرف عرقیات هم مانند دیگر مواد غذایی و یا دارویی نباید زیاده روی کرد

عرقیجات گیاهی آرامبخشآرامش٬ آرامش و خواب راحت٬ آرامش و خواب راحت با ترکیب این عرقیات گیاهی در طب سنتی٬ تاثیر عرقیات گیاهی بر خواب٬ تاثیر عرقیجات گیاهی بر خواب٬ ترکیب عرقیات گیاهی٬ خواب راحت٬ خواب راحت با عرقیات کیاهی٬ عرق گیاهی٬ عرقیات گیاهی٬ عرقیجات گیاهی