اشتباهاتی که باعث چاق تر شدن می شود

اشتباهاتی که باعث چاق تر شدن می شود

چاقی موضوعی است که امروزه خیلی از افراد دچار آن هستند ، اگر بخواهید این وضعیت را تغییر دهید در ابتدا اولین کاری که باید انجام دهید این است که عادت های غذایی غلط خود را کنار بگذارید ، در این مطلب اشتباهاتی که افراد چاق دچار آن می شوند را برای شما شرح خواهیم داد.

خوردن غذاهای سالم، ورزش کردن و تغییر سبک زندگی مواردی است که همه ما با آنها آشنا هستیم و می دانیم برای رسیدن به اندام متناسب باید آنها را رعایت کنیم. اما با اینکه امروزه اطلاعات زیادی راجع به راه های لاغر شدن وجود دارد، شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که پس چرا بعضی افراد موفق نمی شوند لاغر شوند؟ پاسخ این است که احتمالا بعضی نکات نادیده گرفته می شود. حتما می پرسید کدام نکته ها؟ این مطلب را بخوانید تا با شناخت این اشتباهات و دوری از آنها، جزو افرادی باشید که موفق به کاهش وزن می شوند.

 

اشتباه اول کم خوابیدن

ممکن است فکر کنید کم خوابی یکی از عواملی است که افراد را لاغر می کند ولی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که کم خوابیدن و نیز استراحت کمتر از میزان کافی می تواند به چاقی منجر شود. آنها در توضیح این اتفاق گفته اند هنگامی که بدن دچار کم خوابی می شود، کورتیزول زیادی تولید می کند که منجر به افزایش وزن می شود. وجود میزان مشخصی از این هورمون در بدن طبیعی است اما اگر بیش از این حد تولید شود، می تواند برای بدن عوارضی داشته باشد که چاقی هم یکی از آنهاست.

متخصصان توصیه می کنند کنار رعایت یک رژیم لاغری و انجام ورزش های مخصوص کاهش وزن، استراحت کافی را فراموش نکنید، در غیر این صورت تلاش هایتان بی نتیجه خواهد ماند. نتایج تحقیقات نشان داده خواب ناکافی سبب کاهش سرعت متابولیسم و سوزاندن کالری ها شده و در نتیجه به چاق شدن منجر خواهد شد. به گفته محققان خوابیدن به میزان کافی می تواند در جلوگیری از چاقی مؤثر باشد، بنابراین سعی کنید ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه و اگر می توانید،۲۰ دقیقه خواب کوتاه در طول روز را در برنامه تان بگنجانید.

کم خوابیدن

 

اشتباه دوم ورزش بیش از حد

بیشتر افراد تصور می کنند هرچه بیشتر ورزش کنند، بیشتر کالری سوزانده و زودتر لاغر می شوند. این در حالی است که همیشه چنین تصوری درست از آب در نمی آید و چه بسا ورزش بیش از اندازه و طاقت فرسا به افزایش وزن منجر شود. نخستین علت همان ناکافی بودن میزان استراحت است که در نهایت ترشح هورمون کورتیزول افزایش یافته و منجر به چاقی می شود. همیشه در مواقع عصبانیت و افزایش فشارهای روحی و روانی، سطح هورمون کورتیزول به شدت در بدن افزایش یافته، اشتها تحریک شده و همچنین چربی شکم بیشتر می شود، بنابراین بهتر است به جای تحت فشار قرار دادن بدنتان برای انجام ورزش های بیش از اندازه، به مقدار کافی اما مداوم و پیوسته ورزش کنید. هرگاه احساس کردید از ورزش خسته شده اید، به جای ادامه دادن به آن، به یک پیاده روی آرام بروید و مطمئن باشید این کار از انجام هر ورزش دیگری مؤثرتر است چراکه به گفته متخصصان، درگیر کردن مداوم بدن با حرکات سخت و طاقت فرسا، ساختن ماهیچه ها را تسریع نمی کند بلکه آنها را خراب می کند!

 

ورزش بیش از حد
اشتباه سوم نشستن طولانی مدت

اینکه در طول روز، زمانی را به ورزش کردن اختصاص می دهید به جای خود، اما مطمئنا اینکه بقیه روز را به چه کاری مشغول هستید نیز در موفقیت شما بسیار تأثیرگذار است. اگر فکر می کنید به صرف اینکه در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کرده و چند ساعت از روز را ورزش می کنید، می توانید با خیال راحت بقیه روز پشت میز نشسته و شب ها مدت زیادی مقابل تلویزیون بنشینید یا بخوابید، بهتر است بدانید این یکی از همان اشتبا هاتی است که افراد بسیاری را از رسیدن به اندام ایده آل شان دورتر می کند. برای دوری از این اشتباه بهتر است کارهای روزانه تان را طوری برنامه ریزی کنید که مجبور شدید در طول روز تحرک داشته باشید. اگر شرایط کاریتان طوری است که باید تمام مدت پشت کامپیوتر یا لپ تاپ بنشینید، یک یادداشت کنارش بچسبانید که به شما یادآوری کند هر نیم ساعت یا یک ساعت از جایتان بلند شده، کمی حرکات کششی انجام دهید یا کمی قدم بزنید. با این کار نه تنها به لاغر شدنتان کمک می شود بلکه از بسیاری از بیماری ها، عوارض پشت میزنشینی و عدم تحرک هم دور خواهید ماند.

پیاده رفتن بخشی از مسیر خانه تا محل کار، تعیین قرارهای پیاده روی و کوهنوردی با دوستان به جای قرار گذاشتن در رستوران یا کافی شاپ و… ایستادن هنگام انجام بعضی کارها مثل حرف زدن با تلفن و… همه و همه می تواند مفید باشد.

 

نشستن طولانی
اشتباه چهارم استفــاده از مکمـل ها

رقابت برای هرچه بیشتر و سریع تر لاغر شدن گاهی در حدی است که افراد حاضرند به انواع روش های نامطمئن روی بیاورند؛ روش هایی که اگرچه ممکن است شما را به هدف نزدیک کند ولی در درازمدت عواقب و مضراتی دارد که نمی توان از آنها چشم پوشید، یکی از این روش ها استفاده از قرص های لاغری است. با تبلیغاتی که درباره لاغر شدن های سریع و راحت در این زمینه انجام می شود، قاعدتا بسیار وسوسه کننده و جذاب به نظر می رسد و افراد را به این فکر می اندازد که می شود راه طولانی رسیدن به تناسب اندام را یک شبه طی کرد و بدون ورزش کردن یا رعایت کردن رژیم غذایی خاصی در مدت کوتاهی لاغر شد اما توجه کردن به هشدارهایی که پزشکان درباره این داروها می دهند، می تواند جلوی چنین وسوسه هایی را بگیرد.

قرص ها و داروهای لاغری که این روزها در اینترنت و… تبلیغ می شوند، داروهایی هستند که یا بی اثر هستند یا عوارض زیادی با خود همراه دارند. پس بهتر است قبل از اینکه بخواهید یکی از آنها را تهیه کنید، خوب درباره اش تحقیق کنید تا مبادا در آینده اضافه وزن بیشتر یا سایر بیماری ها در انتظارتان باشد، آن هم بدون اینکه حتی وزن کم کرده باشید!

 

داروهای لاغری

اشتباه پنجم اینکه اشکالی ندارد!

نباید فکر کنید غذاهای مجازی را که کالری زیادی به بدنتان نمی رسانند و چاق کننده هم نیستند، می توانید با خیال راحت بخورید. بسیاری از افراد در همین مرحله مرتکب اشتباه می شوند؛ آن اشتباه چیزی نیست جز زیاده روی در خوردن خوراکی هایی که خیلی هم چاق کننده نیستند. به این ترتیب در نهایت آنچه برایشان باقی می ماند همان اضافه وزنی است که در تلاشند از آن فرار کنند! به گفته متخصصان، حتی اگر چیزی برایتان خوب است، به این معنی نیست که می توانید مقدار زیادی از آن را بخورید و عواقبی هم برایتان نداشته باشد.

 

اشتباه ششم رژیم های سخت و طاقت فرسا

درست است که شاید با رژیم های شدید و سخت بتوانید ظرف مدت کوتاهی میزان زیادی کالری بسوزانید و با سرعت بیشتری وزن کم کنید ولی این را هم فراموش نکنید که این کاهش وزن با خطرهایی برای سلامت شما روبه رو است. علاوه بر این، براساس تحقیقی که صورت گرفته، بیشتر افرادی که این رژیم ها را امتحان کرده اند، در نهایت دوباره به همان وزن قبلی یا حتی بیشتر از آن بازمی گردند.

به گفته متخصصان تغذیه، لازم نیست ناگهان همه برنامه غذایی تان را عوض کرده و خودتان را از خوردن همه خوراکی های مورد علاقه تان محروم کنید، زیرا با این کار هم به سلامت خود آسیب خواهید رساند، هم دچار بی انگیزگی و دلسردی تان شده و دوباره و با شدت بیشتری خوردن غذاهای پرکالری را از سر خواهید گرفت، بنابراین سعی کنید به طور تدریجی غذاهای سالم تر و کم کالری را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا با این مشکلات مواجه نشوید.

رژیم لاغری سخت
رژیم سخت