توصیه های طب سنتی برای قبل و بعد از زالو درمانی

توصیه های طب سنتی برای قبل و بعد از زالو درمانی

۱ – تمام آداب حجامت و فصد ( زمان , مکان , رژیم غذایی قبل و بعد) درباره زالو درمانی هم صادق است.
۲ – قرص وارفارین و آسپرین , دی پیریدامول , اسویکس , کلوپیدگرل , و قرص های مسکن حداقل از یک روز قبل از زالو درمانی باید قطع شود.
۳ – موهای موضع زالو درمانی باید پاکسازی و تراشبده شود.
۴ – قبل از زالو درمانی حداقل ۱۵ روز از یکی از رژیم های پاکسازی استفاده شود .
۵ – ۲۴ ساعت قبل از زالو درمانی مقاربت جنسی نداشته باشید.
۶ – موضع زالو درمانی را فقط با آب خالی و صابون های غیر معطر قبلا شستشو دهید (از عطر و ادکلن و شوینده های معطر استفاده نکنید)
۷ – پس از زالو درمانی موضع زالو اغلب اوقات , خون ریزی دارد و برای پیشگیری و سایر مشکلات , برنامه کاری , سفر , مهمانی پس از زالو درمانی نداشته باشید لااقل ۸ ساعت پس از آن در استراحت و آرامش به سر ببرید
۸ – برای زالو درمانی عجله نکنید , ابتدا با داروهای گیاهی خاص , رژیم های پاکسازی بدن , بادکش و حجامت و فصد باید خون وکبد پاکسازی شود و سپس زالو درمانی اثر فوق العاده ای خواهد داشت.
۹ – مصرف غذاهای سرد (لبنیات , تخم مرغ , برنج , مرغ , خیار و کاهو , کیوی , میوه نارس و ترش , ماکارونی , آش جو و آلوچه و …)قبل از زالو درمانی مجاز نیست (حداقل ۸ ساعت)
۱۰ – مصرف رب انار , آب انار و گلاب (۶واحد آب انار + ۱ واحد گلاب ) مسهل ها و منضج ها ی گیاهی قبل از زالو درمانی (حداقل یک هفته ) بازده زالو درمانی را بسیار ارتقا می دهد.
۱۱ – گرسنگی یا پرخوری و بیخوابی و کم خوابی سبب کاهش تاثیر زالو درمانی خواهد شد.
۱۲ – زن ها در حاملگی یا عادت ماهیانه نباید زالو درمانی کنند.( بویژه زیر قوزک داخلی پا )
۱۳ – قبل و بعد از زالو درمانی استحمام طولانی و گرم و سونا و جکوزی جایز نیست .
۱۴ – زمان زالو درمانی آرامش روحی و عصبی و جسمس لازم است . در صورت داشتن استرس و ترس , اضطراب و هیجان زیاد یا نشاط بیش از حد با پزشک و دستیار مشورت کنید .
۱۵ – اگر قبل و زمان زالو درمانی , تلخی دهان و خشکی دهان دارید اندکی رب انار و رب آلو تناول کنید.
۱۶ – اسهال , ادرار زیاد , تعریق فراوان , استفراغ فراوان قبل از زالو درمانی نباید باشد.
۱۷ – زالو اندازی بهتر است در نیمه دوم ماههای قمری بهتر است به خصوص روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه.
۱۸ – عده ای از اطبای طب سنتی برای زالو اندازی محدوده سنی قائل اند و قبل از ۲ سالگی و بعد از ۶۰ سالگی زالو اندازی را مجاز نمی دانند . البته بعضی هم به این محدودیت اعتقادی ندارند و زالو اندازی را در صورت نیاز در هر سنی مجاز می دانند.
۱۹ – بهتر است زالو قبل از استفاده مدتی در آب صاف نگهداری شود و روزانه یک الی دو بار آب ظرف را تعویض نمود تا پاکسازی زالو بهتر انجام شود .
۲۰ – زالو نباید مستقیما روی رگ انداخته شود . در مناطقی از پوست که خیلی سرد و رنگ پریده و مشکوک به نظر می آید و یا شدیدا متورم است (ادم) زالو درمانی مناسب نیست.
۲۱ – برای نواحی نازک بدن مثل صورت نباید از زالوی درشت استفاده کرد . زالو ها باید ریز باشند.
۲۲ – در افراد آنمیک (کم خون) باید از زالوهای ریز استفاده کرد.
۲۳ – در یک مرحله نباید از تعداد زیادی زالو استفاده کرد . چون ممکن است سیستم ایمنی بیمار , علیه بزاق زالوها واکنش نشان دهد و یا بیمار دچار ضعف شود در صورت نیاز , زالو اندازی به دفعات انجام شود
۲۴ – برای زالو درمانی بهتر است بیمار بنشیند و در صورت ضعف دراز بکشد و پاهایش را بالا ببرید تا خون به سمت مغز هجوم برد و ضعف از بین رود و تن بیمار خیس عرق می شود که این عرق نشانه از بین رفتن ضعف است و حالا باید به او عسل یا شربت عسل یا گلاب ییا بیدمشک بدهید .
نکته : زالو درمانی در پزشکی جدید و مدرن ترین کلینیک ها و مراکز علمی معتبر جهان جای خود را باز کرده است به طوری که ۱۳هزار مقاله علمی پیرامون زالو درمانی به ثبت رسیده و در اروپا و آمریکا دهها بیماری و هزاران بیمار توسط زالو درمانی نجات یافته اند . در این زمینه کشور ما که زمانی  بیش ترین تجربه و دانش پیرامون درمان با زالوها را داشته است و مرغوب ترین نژاد زالوها را ما به دنیا معرفی کرده ایم از تمام کشورهای جهان عقب تر است!!! زالوهای مورد مصرف طبی و استریل و یکبار مصرف بوده و قبل از استفاده ی پزشکی ماهها نگهداری و به شیوه های گوناگون پرورشی اماده ی مصرف پزشکی می شود (نگران آلودگی و انتقال بیماری توسط زالو ها نباشید) . زالو درمانی در نوزادان و اطفال نیز کابردهای تخصصی و بسیار جالبی دارد … . در صورتی که مبتلا به بیماری های خونی و انعقادی و خونریزی دهنده هستید حتما قبل از اقدامات درمانی , طبیب را مطلع سازید(بیماری هایی نظیر همفیلی , کمبود پلاکت ها و کم خونی و تالاسمی و …). حدود یکصد بیماری توسط زالو درمان می شود.

توصیه های مورد توجه پس از زالو درمانی :

۱ – تا ۴۸ ساعت موضع زالو درمانی با آب معمولی تماس نداشته باشد.البته اگر آب را بجوشانید موردی ندارد.
۲ – موضع زالوها به طور طبیعی ۸ تا ۱۶ ساعت خونریزی دارد و در صورت خونریزی عادی و ملایم نگران نباشید. تحرک کمتر و حالت دراز کش سبب کاهش خونریزی می گردد . پس از ۱۲ ساعت در صورت ادامه خونریزی به پزشک مراجعه کنید یا با مطب تماس بگیرید.
۳ – ۲۴ ساعت پس از زالو درمانی پانسمان را باز کنید و در صورت خونریزی ضماد گیاهی انعقاد را روی موضع بریزید و مجددا پانسمان کنید و برای رفع سریع جای نیش زالو از روغن بادام تلخ روی موضع استفاده کنید.
۴ – گاه خارش موضعی زالو پس از ۲۴ ساعت شروع می شود و گاهی تا یک هفته ادامه دارد و در صورت خارش محدود از روغن بنفشه یا روغن گشنیز یا روغن کافور یا روغن بادام تلخ استفاده کنید و در موضع زالو استعمال کنید . در موارد خارش شدید به مطب مراجعه کنید.
۵ – پس از زالو درمانی تا ۲۴ ساعت مقاربت جنسی نداشته باشید
۶ – پس از زالو درمانی استراحت فیزیکی و بدنی و حتی استراحت فکری (پرهیز از تنش , مطالعه , تلویزیون , مهمانی یا … ) توصیه می شود. (حدود ۸ ساعت )
۷ – تا ۲۴ ساعت نمک , تخم مرغ , ماهی و ترشی جات و به طور کل سردی جات مصرف نشود.
۸ – تماس سرما و آب سرد با موضع زالو سبب خارش شدید و تورم می گردد.
۹ – به طور کلی غذاها و ادویه و میوه های بسیار گرم و بسیار سرد پس از زالو درمانی ممنوع و مضر می باشد.و بیش تر از غذاهای معتدل نظیر کرفس , جو , آبگوشت , گلابی , شیر برنج , قیمه , سیب , سوپ جو , سکنجبین , سرکه شیره و … باید استفاده کرد . البته شربت گلاب با عسل یا آب انار بعد از زالو درمانی خیلی مفید است .
۱۰ – مصرف غذاهای سنگین , مقوی و چرب (مانند دل , جگر , قلوه و…) و پرخوری پس از زالو درمانی بسیار ضرر دارد.چون این مواد مولد خون غلیظ و کثیف هستند و اثر زالو درمانی را به شدت کاهش می دهد.
۱۱ – پس از زالو درمانی حتی المقدور کم تر سرپا بایستید و پیاده روی کم تر داشته باشید.
۱۲ – خواب پس از زالو درمانی تا ۶ ساعت ممنوع است .به علت مزاج سرد خواب .
۱۳ مصرف غذاهای شور و حمام گرم پس از زالو درمانی جایز نیست( هر ۸ ساعت یک لیوان شربت عسل تا ۳ روز )مصرف شربت عسل , آب انار و گلاب , مالت جو ,و شربت زعفران و بیدمشک پس از زالو درمانی مفید است
۱۴ – ندرتا پس از زالو درمانی عوارضی نظیر تب و تپش قلب , ازدیاد فشار خون , اضطراب , سردرد , سردی و لرزش بدن , رنگ پریدگی , تهوع و … پیش می آید که پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد. (این عوارض موقت و مقطعی بوده و جای نگرانی ندارد)
۱۵– تا بیست و چهار ساعت پس از زالودرمانی مصرف تخم مرغ وغذاهای حاوی تخم مرغ ممنوع است.
۱۶ – غذاهای بسیار تند و تیز وبسیار ترش و بسیار شیرین تا بیست و چهار ساعت ممنوع است.(ادویه وکتلت و…).
۱۷ – در صورت  عطش وخشکی دهان پس از زالودرمانی ماء الشعیر وشکر سرخ هر هشت ساعت میل شود.
۱۸ – جهت جبران خون از دست رفته ۵شب هر شب یک سیخ گوشت گوسفند کباب شده (بدون نان و برنج)خالی میل نمایید (بجای شام)با سماق ولیمو ترش وعسل میل شود کاملتر خواهد بود. شیره انگور نیز استفاده شود.
۱۹ – زالو ها وقتی از خونخواری سیر شوند خود به خود منطقه را رها می کنند باید صبر کرد تا مقداری خونریزی ادامه یابد.
۲۰ – به توصیه ی اغلب اطبای سنتی بهتر است با بادکش کردن موضع زالو درمانی مقدار بیشتری خون و مواد مضر را بیرون کشید.
۲۱ – محل را با یک ماده ضدعفونی کننده مانند دم کرده صاف شده آویشن یا آب جوشیده ولرم شستشو داده , تمییز می کنیم و سپس پودر زردچوبه , خاکستر باقلا و… روی محل خونریزی (نیش زالوها) می ریزیم .
۲۲ – خونریزی بعد از افتادن زالوها نقش مهمی در بیرون راندن کثافات خون دارد . بنابراین توصیه می کنیم که مانع ادامه خونریزی نشوید و هیچ نوع نگرانی به خود راه ندهید چرا که پس از گردش آب دهان زالو در داخل رگ های بدن و حل کردن غلظت ها و رسوبات دیواره ی رگها , خون آلوده ی متاثر از بزاق دهان زالو به تدریج در طول چند ساعت از محل نیش زالو خارج می شود . سپس خونریزی به خود ی خود بسته شده و خون منعقد می شود.
۲۳ – در صورت بروز عفونت در محل زخم زالو که علامت آن با سفید و سرخ شدن دور زخم و دردناکی و ورم مشخص می شود داروی زیر را آماده و به کار برید .
تخم گشنیز , آویشن , گل ختمی از هر کدام مساوی تهیه کنید و به گونه ای پودر کنید که از ریز ترین الک رد شود . هر بار به میزان لازم از یک قاشق غذاخوری تا چند قاشق , بسته به وسعت جای نیش ها و تعداد انها پودر را با آب جوشیده داغ خمیر کنید و در همان حالت گرم روی محل زخم ها ضماد کنید و با چند لایه باند روی ان را محکم ببندید به طوری که پس از ۲۴ ساعت خمیر مزبور خشک نشده باشد . هر گز زودتر از ۲۴ ساعت ضماد را عوض نکنید. معمولا پس از یکبار بستن عفونت احتمالی کاملا رفع می شود . چنان چه عفونت به طور کامل محو نشده باشد یکبار دیگر این کار را تکرار کنید . چون ضماد مذکور به طور کامل اثر خواهد کرد قاعدتا نیازی به مصرف انتی بیتیک ها نمی باشد اما در موارد استثنایی ممکن است نیاز به تمهیدات بیشتر باشد . در ان صورت از دم کرده آویشن یا پونه یا نعناع یا مرزنجوش روزانه ۳ بار بنوشید . به علت سهل انگاری برخی از افراد زخم زالو مانند هر زخمی به عفونت حاد منجر می شود در این صورت مصرف انتی بیوتیک با تشخیص پزشک بلامانع می باشد و این موارد به مکانیسم مکش زالو ارتباطی ندارد و تنها عدم رعایت دستورات فوق می تواند عامل عفونت باشد
۲۴ – در صورت ضعف و سرگیجه , بیمار سریعا دراز بکشد و پاها را بالا نگه دارد و سر را روی زمین قرار دهد و به او شربت گلاب , زعفران یا بیدمشک بدهید

 

اقدامات قبل از زالو انداختن٬ اقدامات قبل از زالو درمانی٬ پس از زالو درمانی٬ تغذیه قبل از زالو درمانی٬ خارش پس از زالو٬ خارش پس از زالو درمانی٬ خونریزی پس از زالو درمانی٬ درمان خارش پس از زالو درمانی٬ زالو٬ زالو درمانی٬ زالو درمانی برای جوش صورت٬ زالو درمانی برای سینوزیت٬ زالو درمانی تنگی کانال نخاع٬ زالو درمانی در تهران٬ زالو درمانی صورت٬ زالو درمانی واریکوسل٬ شرایط قبل از زالو درمانی٬ قبل از زالو٬ قبل از زالو درمانی٬ کارها قبل از زالو درمانی٬ مراقبتهای پس از زالو درمانی٬ مراقبتهای قبل از زالو درمانی٬ نکات قبل از زالو درمانی٬ ورم پس از زالو درمانی