روش‌های تقویت حافظه با طب سنتی

روش‌های تقویت حافظه با طب سنتی

 

در خصوص تقویت حافظه، خانواده‌ها باید آگاهی کافی نسبت به برخی امورات داشته باشند و از حرف‌های عامیانه تبعیت ننمایند.

در خصوص تقویت حافظه باید به نکات ذیل توجه کافی داشته باشید:

تقویت حافظه با شناخت طبع

1.جهت تقویت حافظه باید به مزاج فعلی فرد و مزاج مغز او توجه نمود.

جهت تشخیص بهتر این موارد بهتر است به طبیب طب سنتی مراجعه شود.

اگر فردی دارای غلبه مزاج یعنی بیماری مزاج و قوت یافتن و شدت گرفتن بیش از حد و افراطی یکی از اخلاط در بدن و مغز باشد یقیناً درگیر ضعف حافظه یا پریشانی فکر و خیال، عدم توجه و تمرکز کافی در درک مطالب و … خواهد شد.

لذا درمان این غلبه مزاج و بیماری از مهم‌ترین امور می‌باشد.

 

2.در صورتی که فرد غلبه مزاج خاصی ندارد جهت تقویت حافظه باید نسبت به مزاج فرد و مغز او اقدام کرد و این اقدامات نسبت به افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

تذکر مهم:

باید بدانید تقویت حافظه یک لفظ عمومی است، برای تقویت حافظه باید مغز را در مزاجی و طبیعتی که قرار دارد در بهترین شرایط و معتدل‌ترین شرایط حفظ نمود.

فی‌المثل مصرف گرمی جات زیاده از حد موجب افزایش حرارت و صفرا و در نتیجه پریشانی، بی‌حوصلگی و حواس‌پرتی فرد می‌گردد.

و مصرف زیاد سردی جات موجب جمود و بی‌حالی و سرد شدن مغز خواهد شد.

به عنوان مثال، شما به محض آنکه از کسی بپرسید برای تقویت حافظه چه کنیم افراد اعلام می‌کنند کُندر مصرف کنید؛

اما این افراد نمی‌دانند مصرف کُندر برای تقویت حافظه همه افراد مناسب نیست، چون کُندر خیلی گرم و خشک است و در افراد گرمائی موجب افزایش صفرا می‌گردد و اگر هم معصوم می‌فرماید کُندر تقویت حافظه می‌کند ایشان این اصل کلی را به مردم ابلاغ می‌کند که گاهاً در شرایط خاصی برای فرد خاص یا زمان خاص تجویز گردیده، اما از معصومین در جای دیگر می‌بینیم که علاوه برکُندر مصرف سیب، سرکه، عسل را هم فرمودند تقویت حافظه می‌کند،

چه آنکه معصومین عموماً تجویزات را همان‌گونه که خود آن بزرگواران بارها تأکید نمودند برحسب مزاج ارائه می‌دادند.

پس افراد گرمائی برای تقویت حافظه بهتر است از سیب که طبع خنکی دارد استفاده کنند.

افراد سرمائی از عسل، کُندر استفاده کنند.

البته افرادی که خیلی گرمائی نیستند می‌توانند جهت تقویت حافظه از عسل‌هایی که زنبور از آن گل‌های گیاهان سرد مانند گون و … استفاده می‌کنند یا عسل را با مقداری آب‌لیمو مخلوط و به صورت شربت عسل و آب‌لیمو میل کنند.

بهترین روش جهت تقویت حافظه در افراد گرمائی حجامت عام است.

بهترین روش تقویت حافظه در افراد سرمائی مصرف عسل با شکم خالی و استفاده از عطرهای طبیعی دارای طبع گرم مانند یاس، گل محمدی و ...

 

3.یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش‌های تقویت حافظه منظم نمودن مغز و افکار و خارج نمودن آن از تشویش و اضطراب و استرس است.

عدم وجود آرامش از عمده‌ترین آسیب‌ها به حافظه و بروز استعدادها در افراد است

والدین در ایجاد فضائی آرام و دادن مشاوره‌های لازم در این خصوص باید تلاش ویژه‌ای مبذول داشته باشند.

 

4.مطالبی که در طی روز قرار است مورد حفظ و ادراک قرار گیرد باید دارای تناسباتی با هم باشند و به صورت منظم و در حد توان و کشش افراد به آن‌ها ارائه گردد و همان‌گونه که در صفحات و جلسات قبل عرض کردیم مزاج افراد باید در این خصوص لحاظ گردد.

فی‌المثل اگر قرار است دانش‌آموزی در طی یک روز سه ساعت به مطالعه، حفظ و درک مطالب اقدام کند بهتر است برای یک فرد صفراوی و سوداوی این سه ساعت به چهار تایم چهل و پنج دقیقه‌ای تقسیم گردد و مابین آن به استراحت بپردازد.

اما فرد دموی و بلغمی توان مطالعه در سه تایم یک ساعته را دارند.

هرچند فرد بلغمی توان ضعیف‌تری جهت ادراک و حفظ مطالب دارد اما خستگی او کمتر است و دموی نیز توان مناسبی در این خصوص دارد؛

اما فرد صفراوی و سوداوی زود دچار حواس‌پرتی می‌شوند، صفراوی‌ها دچار حواس‌پرتی مانند شیطنت و نق‌نق و سوداوی ها جنس حواس‌پرتی آن‌ها درون‌گرائی است یعنی چشمش به کتاب است اما در حال سیر کردن در خاطرات و افکار و … می‌باشد.

 

5.از جمله موارد دیگری که در تقویت حافظه خیلی مؤثرند مانند قرائت قرآن، نظم در امورات، شرایط مختلف مانند آب و هوا، نور و … تکرار، مباحثه و … می‌باشد.

تقویت حافظه با کندر

 

تقویت حافظه٬ تقویت حافظه با تغذیه٬ تقویت حافظه با حجامت٬ تقویت حافظه با خوراکی٬ تقویت حافظه با داروهای گیاهی٬ تقویت حافظه با سیب٬ تقویت حافظه با شناخت طبع٬ تقویت حافظه با طب سنتی٬ تقویت حافظه با عسل٬ تقویت حافظه با قران٬ تقویت حافظه با کندر٬ تقویت حافظه با کندر و عسل٬ تقویت حافظه با گیاهان دارویی٬ تقویت حافظه با مطالعه٬ تقویت حافظه با مویز٬ تقویت حافظه برای درس خواندن٬ تقویت حافظه کودکان٬ حافظه