عطر ادکلن رامون مونگال | Ramon Monegal |

رامون مونگال که در سال 1951 در بارسلونا به دنیا آمد به مهمترین خانواده عطر فروشی در اسپانیا تعلق دارد. او یکی از اعضای نسل چهارم موسسین برند مایروجیا است که برای دربار سلطنتی اسپانیا کار میکرد و رامون مهمترین نماینده بین المللی آنها بود.

آموزش او در مایروجیا به سال 1972 بازمیگردد جایی که خودش را کاملا در آن غرق کرد و با مهمترین اسانس هایی مانند عنبر، دانه تونکا، مشک، فیبر بیدستران، مشک زیاد و آیریس آشنا شد. او همچنان به آموزش با مربی خود که یک عطر شناس بود، به نام آرتور جوردی پی ( برند فرمنیش) در ژنو و سپس در شهر گرس با مارسل کارلز و در نهایت در پاریس با پیر بوردون (شرکت تاکاساگو و فراگرنس ریسورسس) ادامه داد.

رامون مونگال از همان آغاز کار عطر سازی شروع کرد به توسعه مفهوم تصویر بویایی و آنقدر آن را ادامه داد تا امروز به مفهوم غنی شده و پرورش یافته مبدل شده است. حساسیت، کمال گرایی و تعصب او در آماده کردن همه چیزهایی که خلق میکرد در همه مراحل و جنبه ها او را بطور طبیعی به سمت درگیر شدن در فرایندهای مفهوم سازی، طراحی و برقراری ارتباط سوق میداد. وی برای دستیابی به تخصص در این زمینه ها در 1977 مطالعاتش در خصوص معماری را با تحصیل در این رشته در مرکز طراحی بارسلونا کامل کرد.

رامون مونگال در 1979 نخستین رایحه خود را ساخت که خیلی زود میان اعضای خانه مایروجیا با موفقیت غیرقابل انتظار مواجه شد. از آن زمان به بعد او به مدت 20 سال مدیریت خلاق کسب وکار را به تسلط خود درآورد. در 2000 گروه پیگه مایروجیا را در اختیار خود گرفتند و از او خواستند تا همچنان به خلق عطرهای جدید و موفق برای این گروه ادامه دهد.

او در  2007، پس از تفکر و آزمایش، این گروه را ترک کرد و پروژه ای را شروع کرد که همیشه رویایش بود، یعنی خلق عطرهای انحصاری خودش بدون فیلتر و بدون واسطه.

پس از سپری کردن 40 سال در این حرفه و پس از اینکه به یک ساز عالی و برند معتبر مبدل شد رسیدن به حد عالی و انتقال دانشش به نسل پنجم تنها چالش رامون مونگال بود. وقتی عطر سازی به سطح هنر میرسد که با آزادی مطلق ذهن خلاق همراه شود تا بتواند فرمول ها را خلق کند و همچنین بدون موانعی مانند هزینه یا فیلترهای بازار و با استفاده از روشهای صنعتگری که امروزه در خط مقدم این رشته قرار دارد بتواند نسبت های مورد نیاز از مواد اولیه را استفاده کند. او میدانست این کار را خواهد کرد و در 2009 نخستین پروژه ارزشمند خود را ارائه کرد: مجموعهای از بوهای خوش و معتبر از یک عطر ساز عالی و افتتاح تالار نمایش امضای شخصی اش، کاری که عطر فروشان دنیا در آن زمان و قبل از تولید انبوه محصولاتشان انجام میدادند.

در حال حاضر او کارگاه شخصی خودش را دارد که آن را به مخلوط کردن، خیساندن، تولید و کنترل رایحه های معطر خودش اختصاص داده است. وی با آزادی واقعی کار میکند، یعنی برای تبدیل شدن حرفه اش به هنر فقط اجناس لوکس نمیسازد؛ او برای تصوراتش محدودیتی قائل نیست؛ از جدیدترین و منحصر به فردترین اسانس های موجود در دنیا استفاده میکند تا احساس را به همراه اشتیاق مدیترانه ای نامحدود به مصرف کننده منتقل کند، یعنی صنعتگری نامحدود را به عنوان مسیری طبیعی برای خلاقیت هنری بهبود میبخشد. او با محصولاتش فرد را برمیانگیزد، اغوا میکند و غافلگیر میسازد، حس شادی، مطلوبیت و جادویی بودن را القا می نماید. وی زبان بوها را رمزگشایی کرده و همانند یک معلم از طریق مجموعه ای گسترده از ترکیباتی که هنوز به بازار ارائه نکرده پیامهای بویایی را ارائه میکند تا مشتری ها را با خود همراه سازد- یعنی برای عبور از مسیر اکسیرها، فیلترها، عصاره ها و عطرهایی که رابطه بویایی را ایجاد میکنند از او حمایت میکنند.

طراح  : رامون مونگال

لینکهای مفید : رامون مونگال | Ram