فواید حجامت کمر (ساکرال)

فواید حجامت کمر (ساکرال)

حجامت ساکرال یا گودی کمر

حجامت ساکرال (حجامت کمر) معروف به حجامت رهاننده که به حجامت پهنه، حجامت قطن، حجامت سه بند ، حجامت چهاربند، حجامت بین الورکین ، حجامت چمابند نیزگفته میشود، یک حجامت تخصصی است که فواید بسیاری برای آن شمرده شده پس بهتر است بجا و توسط فرد با تجربه و مسلط بر طب سنتی انجام گیرد.

جایگاه حجامت گودی کمر :

حجامت گودی کمر یا ساکرال از حجامت های ناحیه تنه می باشد که موضع آن میان دو باسن در انتهای ستون فقرات و روی استخوان خاجی(ساکروم) و به عبارتی روی مهره آخر کمری(L5)و مهره اوّل خاجی(S1) می باشد.در واقع این حجامت که به آن حجامت چاربند نیز می گویند از وسط گودی بالای باسن و روی موضع لومبار ( lumbar) گرفته می شود و عمدتاً بیماری های قسمت میانی تن ‏را درمان می نماید . یعنی دردهای کمری ، دردهای کلیوی ، دردهای مثانه و پروستات‎.‎

بعضا این اعتقاد وجود دارد که بهتر است این حجامت، کمی پایین تر از مهره های کمری و کاملا بین دو باسن انجام شود که در این حالت، عملا فرقی بین حجامت چهاربند و عصعص(دنبالچه) لحاظ نمی شود.

نکات مربوط به روش اجرای حجامت گودی کمر :

با توجه به اینکه ناحیه مورد نظر حس بهتری نسبت به مواضع دیگر حجامت دارد، سرعت عمل فرد حجّام (حجامتگر) در اجرای آن بسیار ضروری است.

از آن جایی که یکی از مشتریان ثابت این نوع حجامت، افراد مبتلا به کمردرد هستند خیلی از مواقع ضرورت دارد که به دلیل درد زیاد کمر، بیمار را در حالت خوابیده به پهلو حجامت کرد.

فایده حجامت گودی کمر :

حجامت چهاربند در درمان اسپاسم کمر، انواع کمر درد و دردهای سیاتیکی؛ رفع جوش و دمل های کمر و باسن و ران؛ خارش پشت، خارش ران، خارش رحم و خارش بیضه ها؛ درمان التهابات و ریاح رحم، تخمدان ها و مثانه،کیست تخمدان و فیبروم رحم؛ بعضی انواع خونریزی زیاد عادت ماهیانه بانوان؛ قاعدگی های دردناک؛ هیرسوتیسم(پرمویی زنانه)؛ ترشحات واژینال (لوکوره)؛ کاهش عوارض یائسگی و از جمله گرگرفتگی؛ سوزش ادرار، عفونت های ادراری و وجود خون در ادرار(هماچوری)؛ نقرس؛ بیماری های مقعد(بواسیر، شقاق، ورم، خارش، …)؛ اسهال های همراه با دل پیچه؛ سوءمزاج گرم کلیه؛ آماس گرم بیضه، هماتواسپرمی(بودن خون در منی) و واریکوسل؛ ترومبوز وریدهای عمقی پاها ( DVT )؛ داءالفیل(فیل پایی یا الفانتیازیس)؛ کیست پیلونیدال(کیست مویی)؛ مشکلات پروستات و … مفید است.

عوارض احتمالی حجامت گودی کمر :

عارضه اصلی این نوع حجامت، کاهش قوای جنسی در انجام بی رویه این حجامت است و لذا تکرار آن در جوانانی که مشکل زیاد بودن شهوت را دارند و توانایی ازدواج نیز ندارند؛ می تواند مفید باشد. البته یادآوری میگردد که تشخیص ضرورت و برنامه ریزی جهت اجرای هر نوع حجامت به عهده پزشک مسلط بر طب سنتی و حجامت است و این مطالب جهت آشنایی علاقه مندان با انواع حجامت است و به هیچ وجه مجوز و توصیه ای برای افراد غیر مجاز و همچنین خود درمانی نیست، چرا که ممکن است عواقب و عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

حجامت ساکرال قدرت فوق العاده ای در کاهش فشار خون به ویژه در موارد اورژانسی دارد. این قدرت می تواند گاهی به عنوان یکی از نکات منفی، باعث کاهش فشار خون شدید بیمار شود و که طبیب طب سنتی حتما موارد احتیاطی را در نظر خواهد گرفت.

ضعف و کوچک شدن کلیه ها نیز می تواند از عوارض حجامت چهاربند غیر اصولی و خود درمانی باشد.

فواید دیگر حجامت ساکرال (کمر) :

۱ – رفع غلظت خون در کمر و گرفتگی سیاتیکی

۲ – التهاب رحم ضعف تخمدان اختلال عملکرد مثانه

۳ – نقرس تورم پروستان و خارش پشت

۴ – جوش و دمل چرکی در ناحیه پایین تنه

۵ – واریس پا و ورم پا

۶ – رفع عوارض یائسگی و گر گرفتگی

۷ – درمان فشار خون

بادکش: در این حجامت عمل بادکش مانند بادکش حجامت عام انجام می شود با این تفاوت که قسمت گودی کمر از همه دیرتر برداشته می شود

نکته: این حجامت اگر در اوایل دوران یائسگی انجام شود سبب رفع عوارض آن می گردد

نکته: عملهای جراحی هیچ مانعی برای انجام حجامت نیست بلکه حجامت یک عمل بهبود دهنده می باشد

نکته: در انجام چند حجامت همیشه باید از بالا به پایین نواحی حجامت قرار گیرند برای مثلا ابتدا حجامت عام بعد ساکرال بعد ساق پا

 

حجامت ساکرال٬ حجامت ساکرال برای بواسیر٬ حجامت ساکرال برای دیسک کمر٬ حجامت ساکرال برای قد٬ حجامت ساکرال برای نازایی٬ حجامت ساکرال خیراندیش٬ حجامت ساکرال یعنی چه٬ حجامت کمر٬ حجامت کمر برای بارداری٬ حجامت کمر برای تنبلی تخمدان٬ حجامت کمر برای جوش صورت٬ حجامت کمر برای چیست٬ حجامت کمر چگونه است٬ حجامت کمر درد٬ حجامت کمر سیاتیک٬ فواید حجامت از کمر٬ فواید حجامت برای دیسک کمر٬ فواید حجامت پشت کمر٬ فواید حجامت ساکرال٬ فواید حجامت ساکرال برای زنان٬ فواید حجامت ساکرال برای مردان٬ فواید حجامت کمر٬ فواید حجامت کمر در طب سنتی٬ فواید حجامت گودی کمر