مور مور شدن یا سوزن سوزن شدن دست و پا و درمان آن

مور مور شدن دست و پا

مور مور شدن دست ها و پاها یک مشکل بسیار شایع و البته آزاردهنده است. این مورمور شدن می تواند طولانی مدت و یا ناگهانی باشد؛ به عنوان مثال مورمور شدن دست ها می تواند در اثر فشار زیاد بر اعصاب هنگام ماندن دست ها زیر سر در خواب باشد و یا اینکه در اثر فشار زیاد بر پاها به دلیل راه رفتن طولانی مدت باشد.

در بیشتر موارد این احساس سوزن سوزن و مورمور شدن که معمولا بسیار دردناک هم هست، با برداشتن فشار از ناحیه مورد نظر برطرف خواهد شد.

در بسیاری از موارد مورمور شدن دست ها و پاها ممکن است شدیدتر و جدی تر باشد، موقتی و یا مزمن باشد و علائم دیگری نظیر درد، خارش، بی حسی و خستگی عضلات را به همراه داشته باشد.

در این موارد، علت شایع مورمور شدن، آسیب اعصاب است که می تواند در اثر آسیب ها و ضربه، فشار مکرر، عفونت های باکتریایی، مواجهه با سموم و بیماری درگیر کننده کل بدن نظیر دیابت باشد.

 

علائمی که همراه مور مور شدن پاها دیده می شود، عبارتند از:

درد

خارش

بی حسی

گرفتگی عضلات

سرگیجه

تغییرات بینایی

ضعف و خستگی

به سختی راه رفتن

سرگیجه و بیهوشی

بی اختیاری ادرار

بثورات پوستی

فراموش نکنید که این علائم باید سریعا توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

 

درمان مور مور شدن دست و پا

درمان مورمور شدن پاها و دست ها بر اساس علت این وضعیت متفاوت خواهد بود؛ برای مثال اگر شما دچار کمبود ویتامین هستید، مصرف مولتی ویتامین و مخصوصا مکملی که از جهت ویتامین های ب غنی باشد، می تواند مشکل را برطرف کند.

در صورتی که این مشکل به علت استفاده ازروش های درمانی یا داروهای خاص ایجاد شده باشد، توجه به این روش ها و در صورت امکان تعدیل آنها، برای مثال تغییر دوز داروی مصرفی ممکن است مورد نیاز باشد.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، احتمالا قند خون شما تنظیم نیست و نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت قند خون دارید.

اگر این مورمور و سوزن سوزن شدن فقط در شرایطی خاص، برای مثال در صورت نشستن در یک وضعیت خاص تظاهر می کند، لازم است طریقه نشستن و حرکات خود را تغییر دهید.

اما توجه به توصیه ها و تغییرات سبک زندگی نیز می تواند در تخفیف این مشکلات کمک کننده باشد، مانند توجه به تناسب اندام و حفظ وزن طبیعی، عدم تماس با سموم، پیگیری راهکارهای ورزشی که پزشک توصیه می کند، رژیم غذایی مناسب و همچنین محدود کردن مصرف الکل.

البته توصیه هایی نظیر عدم مصرف سیگار و دخانیات می تواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا سیگار و دخانیات با انقباض عروق، خونرسانی به بافت ها را کاهش داده و مواد غذایی و اکسیژن کافی برای بافت ها تامین نخواهد شد.

پس فراموش نکنید اولین کار برای درمان این مشکل، تشخیص صحیح علت آن می باشد.

 

بی اختیاری ادرار٬ بی حسی٬ تغییرات بینایی٬ خارش٬ درمان سوزن سوزن شدن٬ درمان مور مور شدن٬ سرگیجه و بیهوشی٬ سوزن سوزن شدن٬ سوزن سوزن شدن دست و پا٬ ضعف و خستگی٬ عضلات٬ علت سوزن سوزن شدن٬ گرفتگی عضلات٬ مور مور شدن پا٬ مور مور شدن دست