تقویت گوش در طب سنتی

تقویت گوش در طب سنتی

گوش عضویست که برای شنوایی خلق شده، باید گوش را از سرما و گرمای ناگهانی حفظ کرد. نفوذ آب و جانوران به داخل گوش ممکن است زیان‌بار شود. اگر بیماری گوش مادرزادی باشد با داروهای گیاهی قابل درمان نیست، ولی ضعیف بودن مادرزادی شنوایی با داروها و روش‏های طب سنتی کاهش می‏ یابد.
بیماری‌های گوش اگر پس از تولّد بوجود آمده است به دو نوع تقسیم می‌شود:
– اول آن که از مشارکت اندام‌های دیگر بوجود آمده باشد.
– دوم آن که بیماری در خودگوش شکل گرفته باشد.

لازم است حفره گوش را مرتب از چرک و عفونت زدود و پاک کرد. غدد داخلی گوش برای حفاظت ماده‌ای سمی ترشح می‌کنند تا از ورود هوام و پشه و سایر موجودات در گوش جلوگیری کرده باشد. این ترشحات با گرت و خاک ترکیب شده و انسدادهایی را بوجود می‌آورد. برای حفظ بهداشت گوش هر از گاهی لازم است مواد زائد از بخش‌های داخلی گوش زدوده گردد. شستشو دهنده‌ها نباید شیمیایی باشند، بلکه ترکیبات طبیعی بر اساس داروهایی که در طب سنتی مطرح بوده بهترین است. علاوه بر آن نیروی شنوایی نیز تقویت می‌شود.دراین بخش از سایت کهن طب به ترکیبات طبیعی برای تقویت گوش در طب سنتی میپردازیم.

تقویت گوش

جندبیدستر۳ جزء، بوره قرمز و خربق هرکدام ۵/ ۱ جزء، با زهره بز و روغن حنظل کاملا ممزوج وبصورت قطره در گوش چکانده شود. مى‏ توان از گوش‏ پاک‏ کن‏ هایى که در داروخانه ‏ها موجود است استفاده نمود. گوش‏ پاک‏ کن را با مخلوط آغشته نموده و هربار شب تا صبح کمتر یا بیشتر در گوش بگذارید.

کندش،زعفران، جندبیدستر هرکدام یک جزء، خربق سیاه و بورک از هریک ۴ جزء که در شراب حل شده و چکانده مى ‏شود.

الوا، جندبیدستر، پیه حنظل، فربیون با زهره گاو.

نسخه ‏ها در این زمینه بسیار متعدد و متنوع و درعین‏ حال در دسترس مى ‏باشد. براى استفاده از انواع نسخه‏ ها لازم است مزاج‏ها در نظر گرفته شود. اگر مزاج گوش سرد است چکاندنى ‏هاى گرم و اگر مزاج گوش گرم باشد چکاندنى ‏هاى سرد و اگر مزاج گوش خشکاست چکاندنى ‏هاى تر و برعکس. در مبحث پیشگیرى و علاج‏ جهت تجویز اتم ذکور قابل استفاده مى ‏باشند. ما به داروهاى ساده و قابل دسترسى بسنده کردیم تابراى بیماران مشکلى در تهیه آن‏ها پیش نیاید.

درمان بیمارى ‏هاى گوش هرکدام در علوم پزشکى و طبى کشورمان جایگاهى بلند و موفق دارد، اما ناچار به دلیل دورى از اطاله کلام از طرح آن‏ها در این مقال صرف نظر مى ‏کنیم. علوم دارویى در مورد گوش در طب قدیم دریایى وسیع از تجربیات گران ‏سنگ دانشمندان ایرانى است. هرگاه نیاز به درمان باشد علما و دانشمندان توجه داشته باشند که داروها و روش‏هاى علاج به بهترین وجه موجود است و مى ‏توانند بدان رجوع نمایند.

فتیله‏ :عبارت از تکه پارچه‏ اى است از جنس پشم یا نخ یا ابریشم و امثال آنکه به دارو آغشته شده ودر گوش بیرونى تا قبل از پرده صماخ قرار مى ‏گیرد. در اینجا به یک نسخه آزموده اشاره مى‏ کنیم:

فتیله انزروت با عسل‏
پس از انجام پاکسازی‏هاى کلى و موضعى از جمله آب پیاز و روغن حنظل یا همیشه بهار به مدت ۷ تا ۱۵ روز، یک گوش‏ پاک ‏کن را برداشته و ابتدا در عسل فرو برند. آنگاه آن رادر پودر انزروت فرو کنند مقادیرى از پودر به بوسیله عسل به گوش پاک‏ کن مى ‏چسبد. درگوش بگذارند معمولا شب تا صبح در گوش مى‏ماند. هر شب تا زمان لازم تکرار خواهد شد.با اجراى این فن‏آورى جرم‏هاى متکاثف و آلودگى‏ها و رسوبات گوش پاک مى ‏شود. این فن‏آورى براى علماى مسن بسیار مفید و دور از هر عوارضى خواهد بود. از پیرگوشى جلوگیرى به عمل مى‏ آورد پس از این نظر براى جوانان و پیران تفاوتى ندارد. سنگینى گوش برطرف شده و بیمارى طنین و سر و صداى گوش (وزوز گوش) به لطف پروردگار از میان خواهد رفت

تقویت گوش

نکته

وزوز گوش هم از معضلات پزشکى روز است. درمان آن در طب سنتی با موفقیت انجام مى‏ شود.

پاکسازى دستگاه گوارش همراه با زالو درمانى بر پشت گوش به تعداد هر گوش ۱۰ عدد زالوى کوچک و بخور و داروى عطسه ‏آور این بیمارى را علاج کرده است

بورک یا بوره ارمنى نوعى خاک است که در داروهاى طب قدیم براى زخم ‏هاى پوستى بویژه زخم‏هاى سوداوى و بلغمى غلیظ بکار مى ‏رود.

 

تقویت گوش٬ تقویت گوش با ترکیبات٬ تقویت گوش با ترکیبات گیاهی٬ تقویت گوش با طب سنتی٬ تقویت گوش با گیاهان دارویی٬ تقویت گوش در طب سنتی٬ تقویت گوش طب سنتی٬ روشهای ظب سنتی برای تقویت گوش