درمان گر گرفتگی-ناشی از یائسگی- در طب سنتی

درمان گر گرفتگی ناشی از یائسگی

گرگرفتگی، یکی از مشکلات شایع خانم‌هایی است که به سن یائسگی نزدیک می‌شوند. تقریبا ۹۰ درصد زنانی که در شروع یائسگی هستند، این حالت را تجربه می‌کنند. دلیل آن نیز ایجاد تغییرات هورمونی در بدن است. افت شدید میزان استروژن نیز گرگرفتگی را افزایش می‌دهد. قرمز شدن صورت و عرق کردن از علایم بارز گرگرفتگی محسوب می‌شوند. در طب سنتی برای حفظ تعادل بدن و رفع این عارضه، راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

توت مار

بيشتر از دو قرن پيش بومي‌هاي آمريكا كشف كردند ريشه‌ی گياه توت مار در درمان بسياري از بيماري‌هاي زنان از جمله گرفتگي (كرامپ) دوره‌ی قاعدگي و گرگرفتگي، سردردها، تحريك‌پذيري و ساير علائم يائسگي موثر است. این گیاه امروزه نیز در بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی برای درمان علائم یائسگی و گرگرفتگی استفاده می‌شود. براساس تحقیقات تاثیر توت مار به اندازه‌ی استروژن دارویی است که برای کاهش گرگرفتگی تجویز می‌شود و برای جلوگیری از تعریق زیاد مفید است.

برای تهيه‌ی اين داروی نوشیدنی، ۲۰ گرم ريشه‌ی خشك شده‌ی گیاه را با یک ليتر آب مخلوط كنيد، سپس آن را بجوشانيد و بعد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه (تا زماني كه ميزان آب موجود در آن تا یک سوم كاهش يابد) به هم زنيد. سپس از صافي عبور دهيد، روي آن را بپوشانيد و در يخچال يا هواي خشك و خنك نگه داريد. در زمان نیاز از آن مصرف کنید.

روغن بذر کتان

روغن دانه‌ی کتان یکی از غنی‌ترین منابع امگا ۳ است و نوعی مولتی ویتامین محسوب می‌شود. این روغن هر نوع ناراحتی پوستی مانند آکنه، اگزما، سوختگی بر اثر نور خورشید و داء الصدف را درمان می‌کند، میزان کلسترول بدن را پایین می‌آورد و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از واکنش‌های التهابی سرخرگ‌ها نیز کاربرد دارد.

اسیدهای چرب به کاهش علائم یائسگی کمک می‌کنند و بذر کتان هم منبعی از اسیدهای چرب محسوب می‌شود. کتان حاوی لیگنان‌های گیاهی است که شبیه به استروژن هستند و احتمالا باعث تنظیم هورمون استروژن در زنان یائسه می‌شود.

روغن گل مغربی

گل مغربی تقویت کننده‌ی کلی بهداشت باروری زنان است، پوست را خنک کرده و تولید استروژن را تنظیم می‌کند. این گیاه حاوی میزان بالایی از گاما لینولئیک اسید (نوعی اسید چرب ضروری) است که ترشح هورمون «پروستاگلاندین» را افزایش می‌دهد، به همین دلایل مثل یک خواب‌آور عمل می‌کند. اسیدهای چرب ضروری برای ساخت ساختمان سلول‌ها و پیش ساخت «پروستاگلاندین‌ها» بسیار با اهمیت هستند. پروستاگلاندین‌ها نیز به تنظیم عمل متابولیسم بدن کمک می‌کنند.

شبدر قرمز

شبدر قرمز حاوی میزان بالایی از استروژن‌های گیاهی به نام «ایزوفلاون» است که به کاهش شدت و دفعات گرگرفتگی کمک می‌کند. در کشورهای چین و روسیه از این گیاه به عنوان دارو برای درمان گرگرفتگی، عفونت سیستم تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش جریان خون در رگ‌ها استفاده می‌شود. کلسیم موجود در آن نیز مانع از پوکی استخوان است.

۵۰ گرم سرشاخه‌های گل‌دار شبدر قرمز را در مقداری شیر یا آب بریزید و بگذارید مدتی بجوشد. پس از سرد شدن به شکل ضماد روی پوست یا قسمت‌های دردناك بدن بگذارید.

مریم گلی

مریم گلی باعث تولید «فیتواستروژن» می‌شود. فیتواستروژن همان استروژن‌های گیاهی است که می‌تواند مانع افت شدید استروژن در خانم‌ها شود و در نتیجه‌، حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. گرگرفتگی در خانم‌های یائسه به دلیل افت میزان استروژن آن‌هاست. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابض و ضد عفونی‌کنندگی دارد، به همین دلیل باعث تنظیم میزان تعریق می‌شود.

روزی چند فنجان دمنوش مریم گلی طبیعی بنوشید. این دمنوش علاوه بر کاهش گرگرفتگی، به گوارش بهتر، درمان اسهال نوزادان و رفع سردرد کمک می‌کند.

غذای گرم نخورید!

خوردن غذای گرم برای همه‌ی ما لذت‌بخش است، اما اگر شما تعریق زیادی دارید و طی روز احساس گرگرفتگی می‌کنید، غذای‌تان را ولرم بخورید.

خنک بمانید

دوش آب گرم، باعث بالا رفتن دمای بدن و گرگرفتگی می‌شود. با قرار گرفتن زیر دوش داغ، تمام بدن زیر دمای بالا قرار می‌گیرد و فرد دچار گرگرفتگی شدید می‌شود، بنابراین بهتر است دوش آب ولرم بگیرید.

احساس گرگرفتگی٬ استروژن٬ اسهال٬ بهداشت باروری٬ پوست٬ پوکی استخوان٬ تعریق٬ حالت گرگرفتگی٬ خنک٬ درمان گر گرفتگی٬ دوش آب گرم٬ سن یائسگی٬ شاخه گل٬ شبدر قرمز٬ غذای گرم٬ کاهش گر گرفتگی٬ گر گرفتگی٬ گر گرفتگی و یائسگی٬ مریم گلی٬ یائسگی